torsdag den 31. maj 2012

Den sidste uge i Grønland

Det var så sidste dag på Sana og på mandag går turen tilbage til Danmark, skulle gerne lande i Kastrup lufthavn kl. 20.00 mandag aften.

Det har været et super fedt ophold og selvom de laver meget at det samme, som i Danmark, så synes jeg alligevel at jeg har lært nogle nye ting. Det er også noget helt andet at være på sådan en lille afdeling i forhold til de danske sygehuse hvor der er rigtig mange ansatte på bl.a. biokemisk afdeling. Her i Grønland har man et helt andet forhold til hinanden og er meget tættere på hinanden fordi man ikke er så mange. Her aftaler man også alle sammen hvornår man holder pause og har pause samtidig dog stadig sådan at man holder øje med den maskine og de prøver man har med at gøre. Der er selvfølgelig nogle ting der er anderledes, som man godt kan undre sig lidt over, bl.a. det med at man ikke spritter armen af inden man stikker, som er noget de danske sygehuse går meget op i. Og så er der nogle små ting der undre mig, som f.eks. at pipettespidserne ligger i nogle bøtter, man bare tager med hænderne, hvor man i Danmark har æsker de står i så man kan sætte pipetten ned på spidserne uden at røre dem, jeg tænker det er lidt uhygiejnisk at man bare tager dem med fingrene. Derudover bliver der lavet rigtig mange blodtyper, jeg tænker er lidt unødvendige. Normalt siger man at når der er lavet en type holder den i tre år, men de blodtyper man laver på dem fra kystsygehusene, bliver lavet på maskine og derfor undersøger man ikke hvornår den sidste type er blevet lavet. Så selvom det måske kun er en måned siden den sidste type blev lavet, så laver man en ny. Jeg tænke man måske kunne spare nogle penge der hvis man undersøgte hvornår de sidste typer fra kysten blev lavet.

Men alle mennesker har været søde og imødekommende både dem fra Sana og dem fra sømandshjemmet, og det bliver da også lidt trist at skulle rejse herfra. Her er en utrolig flot natur heroppe, som man let kan blive afhængig af. Jeg forstår godt de mennesker der vender tilbage til Grønland for at bosætte sig her eller bare være for at holde ferie, har bestemt heller ikke udelukket at jeg kommer tilbage og måske også bliver her i mere end 6 uger J

De sidste par dage skal jeg bruge på at være sammen med de andre og få sagt ordentligt farvel og tak for god behandling. Fredag er jeg blevet inviteret med til at grille sammen med to fra sømandshjemmet og senere til filmhygge med nogle af de andre fra crewet på sømandshjemmet. Lørdag skal jeg vaske op og om aftenen skal jeg ud og spise med en kollega fra Sana, søndag skal nok bare gå med oprydning, pakning og afslapning ;)

Men det var alt for denne gang og så ses vi jo nok en gang når jeg er tilbage i DK   

Ingen kommentarer:

Send en kommentar